Selasa, 9 November 2010

Watak Annabeth Chase


ANNABETH CHASE

Makna disebalik nama Annabeth Chase ialah kebahagiaan dan kegembiraan. Annabeth Chase ialah seorang ‘demigod’ iaitu separuh manusia dan separuh dewa. Dia merupakan anak kepada dewi Athena iaitu dewi kebijaksanaan. Dia juga mempunyai sifat kebijaksanaan seperti ibunya di samping bijak dalam strategi, keadilan dan ketrampilan dalam mitos Yunani. Bahkan dia juga memiliki kepakaran dalam seni pertahanan diri.

Dalam kisah “Percy Jackson and The Olympians: The Lightning Thief”, Annabeth adalah seorang perempuan yang sangat cantik. Dia memiliki rambut perang dan mata berwarna biru. Dia memiliki akal dan pemikiran yang luar biasa. Dalam cerita itu, dia tinggal bersama-sama dengan anak dewa yang lain di dalam khemah ‘Half-Blood’. Dia mempunyai keistimewaan seperti juga anak-anak separa dewa yang lain iaitu cenderung membaca kata-kata dalam huruf Yunani kuno yang modelnya terbalik-balik sehingga membuatkan mereka mudah untuk membaca tulisan normal. Selain itu, dia memiliki keunikan khusus iaitu mewarisi keistimewaan yang dimiliki oleh dewi Athena yang mana merupakan ibu kepada Annabeth.

Semasa di dalam khemah ‘Half-Blood’, dia berkawan rapat dengan Percy Jackson (anak dewa laut iaitu Poseidon) dan Grover Underwood (makhluk manusia berkaki kambing yang dipanggil Sentora). Dia ikut mengembara bersama-sama dengan Percy Jackson dan Grover Underwood untuk menyelamatkan ibu Percy Jackson (Sally Jackson) dan juga ingin membuktikan kepada Zeus bahawa Percy Jackson tidak mencuri panah petir tersebut.

ANALISIS PENAMAAN WATAK ANNABETH CHASE

Berdasarkan kepada watak yang dibawa oleh Annabeth Chase ini dapatlah dianalisis bahawa watak ini telah memberikan kekuatan kepada watak utama iaitu Percy Jackson seperti menolong Percy Jackson dan Grover Underwood apabila kedua-dua rakannya di dalam kesusahan. Ini adalah kerana Annabeth Chase memiliki kekuatan seni pertahanan diri dari segi bermain pedang dan memanah. Tambahan lagi watak ini merupakan anak kepada dewi Athena iaitu dewi kebijaksanaan. Oleh itu apabila watak ini keluar mengembara bersama dengan rakan-rakannya, mereka akan selalu berjaya mengharungi pelbagai dugaan dan cabaran untuk membuktikan bahawa Percy Jackson bukan pencuri yang dimaksudkan. Ini mungkin ada kaitan dengan penamaan watak Annabeth Chase yang bermaksud kebahagiaan dan kegembiraan. Ini menunjukkan bahawa walaupun watak ini banyak mengalami masalah pada awalnya, namun apabila sampai ke penghujung cerita watak ini akan selalu berjaya mengharunginya. Akhirnya cerita ini membawa ‘happy ending’ bertepatan dengan maksud disebalik nama Annabeth Chase iaitu kebahagiaan dan kegembiraan.

Namun begitu makna disebalik penamaan Annabeth tidak semestinya merujuk kepada kebahagiaan dan kegembiraan. Ini kerana perwatakan dan sifatnya dalam cerita Percy Jackson and the Lightning Thief adalah seorang yang bijaksana, mahir dalam strategi dan pakar dalam seni pertahanan diri. Annabeth telah mewarisi sifat-sifat tersebut daripada ibunya, Dewi Athena. Oleh itu penamaan tidak semestinya berdasarkan sifat, bunyi dan sebagainya. Berkemungkinan penamaan Annabeth diberikan kerana mengikut kesesuaian zaman moden. Apalagi nama Annabeth merupakan nama bagi zaman moden. Cerita Percy Jackson and the Lightning Thief merupakan cerita pada abad ke-21 yang ada berunsurkan zaman Greek. Dengan itu, tidak hairan sekiranya nama-nama watak ada yang berunsurkan nama dari Greek dan ada juga nama yang digunakan pada masa kini. Selain itu berkemungkinan penamaan Annabeth diberikan hanya untuk sebagai rujukan. Rujukan ditujukan kepada seseorang watak supaya dikenali oleh orang lain. Penamaan Annabeth juga mungkin diberikan berdasarkan nama daripada ibunya, Dewi Athena kerana penamaan Annabeth mempunyai ciri dan bentuk yang hampir-hampir sama dengan nama Athena.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan