Selasa, 9 November 2010

Watak Hades


HADES

Dalam mitos Greek, Hades merupakan saudara kepada Zeus dan Poseidon. Hades adalah penguasa dunia di alam neraka iaitu tempat bagi sekalian manusia di tempatkan setelah mati.

Dari nama watak Hades itu sudah melambangkan gambaran yang mana menurut Greek, ‘Hades’ itu merupakan dewa neraka. Hades ini memainkan peranan sebagai watak antagonis (watak jahat). Dalam cerita tersebut, Hades telah muncul secara tiba-tiba di saat watak utama iaitu Percy Jackson sedang meraikan kedatangannya ke tempat perkumpulan latihan dan kejayaannya dalam mengalahkan Annabeth secara berkumpulan. Di saat kemunculan Hades, watak Hades ini digambarkan dengan badannya yang seperti raksasa atau naga yang mana gambaran ini dibuat berdasarkan imaginasi pengarang itu sendiri yang mana badannya diselaputi dengan api yang sentiasa membara melindungi badan Hades tersebut. Maka dari itu, kekuatan atau kekuasaan Hades ialah mengeluarkan api dari mulutnya ketika untuk menunjukkan kekuasaanya di samping untuk memberi amaran pada watak utama jika dilihat pada jalan cerita ini. Di samping itu juga, Hades ini adalah seorang dewa yang suka menyeksa isterinya yang juga merupakan dewi. Namun perkahwinan mereka ini diterima secara paksa oleh isterinya yang bernama Persephones kerana perkahwinan mereka ini merupakan rancangan atau keinginan kedua ibubapa mereka. Selain itu, Hades juga dapat merubah dirinya sebagai manusia dan hanya berubah menjadi raksasa kembali apabila dia ingin bertarung dengan musuhnya.

ANALISIS PENAMAAN WATAK HADES

Maka, melalui perwatakan serta penamaan yang diberikan kepada watak Hades dalam cerita tersebut telah melambangkan perwatakan itu sendiri kerana berdasarkan cerita-cerita mitos Greek. Nama Hades menurut mitos itu merupakan dewa api yang mengawal kehidupan di neraka. Neraka merupakan tempat yang berhawa panas maka Hades itu digambarkan dengan badannya yang dipenuhi dengan bara-bara api. Malah kuasanya juga ialah api yang mana turut digunakannya ketika berlawan dengan musuh. Dari itu, dapatlah disimpulkan bahawa pemberian nama ini bersifat arbitrer dan terjadinya penamaan terhadap kata yang ada dalam leksikon bahasa Melayu adalah berdasarkan penyebutan sifat khas dan juga tempat asal dari mana nama tersebut digunakan dalam watak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan