Selasa, 9 November 2010

Watak Luke


LUKE

Menurut Kamus Encyclopedic Edition (1977), Luke (look): A masculine personal name [<L, light] nama Luke ini digunakan dalam penceritaan berdasarkan cerita mitos Greek pada zaman dahulu yang terdapat di dalam rajah nama-nama dewa dalam buku ‘Bible’ yang mana buku tersebut terinspirasi oleh dewa berdasarkan pegangan agama Kristian.

Dalam filem tersebut, perwatakan Luke ini bersifat antagonis. Luke juga digelar sebagai ‘Lightning thief’. Ia merupakan anak lelaki kepada dewa Hermes yang dipercayai salah seorang daripada dua belas dewa Olympian. Oleh kerana Luke ini merupakan keturunan dewa bersama dengan manusia biasa maka ia berketurunan separa dewa dan separa manusia. Ia tinggal di kem yang telah dikhaskan bagi mengumpul orang-orang yang mempunyai darah dewa dan manusia. Di kem itu, ia sebagai pemimpin kem askar yang berwarna biru. Luke juga yang telah mencuri petir kepunyaan Zeus. Ia menganggap semua dewa mementingkan diri sendiri dan mahu semua dewa berperang sesama sendiri. Justeru itu, ia mempergunakan Percy Jackson dalam memulakan peperangan. Ia menyimpan senjata petir di belakang perisai yang diberikannya kepada Percy agar Percy dianggap sebagai pencuri petir. Keistimewaan watak ini juga ditambah lagi dengan adanya kuasa pada kasut yang digunakannya untuk terbang serta bertarung dengan watak utama Percy.

ANALISIS PENAMAAN WATAK LUKE

Jake Abel memegang watak Luke dan juga boleh dikenali sebagai ‘lightning thief’. Oleh yang demikian, penamaan watak dan perwatakan ini berdasarkan dari sifat Luke sebagai seorang pencuri alat yang merupakan kepunyaan Zeus iaitu senjata panah petir. Justeru itu, Luke adalah orang yang terkenal dengan sifat pencuri kerana ia telah mewarisi sifat tersebut daripada ayahnya. Tujuan Luke mencuri panah petir kerana ingin menjadi raja Olympus. Maka, penamaan ‘Lightning thief’ diberikan kerana perwatakan atau sifatnya sebagai seorang pencuri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan