Selasa, 9 November 2010

Watak Medusa



MEDUSA

Menurut mitos Greek, Medusa adalah anak perempuan kepada Phorkys dan Keto. Adik beradiknya yang lain ialah Sthenno dan Euryale. Dia adalah perempuan yang cantik dan tinggal jauh di kawasan utara di mana tidak ada cahaya matahari. Oleh kerana keinginannya untuk menyaksikan matahari maka dia meminta izin daripada Athena untuk pergi ke Selatan. Namun Athena tidak mengizinkannya pergi. Perkara ini menimbulkan kemarahan kepada Medusa dan menuduh Athena cemburu ke atas kecantikannya. Tuduhan Medusa mengakibatkan Athena menyumpah rambut Medusa bertukar menjadi ular dan sesiapa yang melihat matanya akan menjadi batu. Namun dalam versi yang lain pula, Medusa telah disumpah oleh Dewi Athena kerana cemburukan perhubungan medusa dengan Dewa Poseidon. Sumpahan itu juga akan mengakibatkan sesiapa sahaja yang memandang wajah Medusa akan bertukar menjadi batu.

Dalam filem Lightning Of Thief, dikatakan Athena menukarkan Medusa menjadi raksasa kerana Medusa telah mencemari tempat suci Athena iaitu di kuil Athens dengan melakukan perbuatan sumbang bersama Poseidon. Sebelum kutukan Athena terhadapnya, Medusa menjadi rebutan para dewa namun akibat daripada kutukan, Medusa tidak lagi memiliki kejelitaannya. Ini mengakibatkan dendam Medusa terhadap Athena. Dalam satu sudutan filem ini, Percy ditemani oleh Annabeth mencari mutiara yang akan membolehkan mereka untuk keluar dari alam barzakh. Mutiara itu ada di tangan Medusa, musuh ibu Annabeth. Dengan hanya sekilas pandang sahaja, Medusa mengetahui Annabeth adalah separa dewa. Dia ingin membunuh Annabeth dengan menggunakan kuasanya iaitu memaksa Annabeth menatap matanya.


ANALISIS PENAMAAN WATAK MEDUSA

Penamaan bagi Medusa berasal daripada mitodology Greek. Menurut Kamus Kleins Comprehensive Etymological Dictionary of the English Language, “Medusa ialah one of the three gorgans, whoze gaze turned to stone everyone that looked at her.” Ini memberi pengertian bahawa Medusa juga ialah seorang yang menukar orang lain menjadi batu (statue) apabila orang lain melihat pada mata Medusa. Penggunaan nama Medusa turut digunakan pada abad ke-21 dalam filem Percy Jackson and the Lightning Thief. Ini disebabkan filem ini adalah berdasarkan Greek yang telah dimanifestasikan kedalam dunia moden.

Dalam filem ini juga Medusa telah berperanan yang sama seperti makna kepada namanya itu sendiri iaitu orang yang melihat pada mata medusa pasti akan berubah menjadi menjadi batu (statue). Ia merupakan kelebihan ataupun keistimewaan yang diberikan pada perwatakan Medusa kerana tidak kira musuh kuat bagaimanapun sekali telah terpandang pada mata medusa pasti akan menyebabkan seseorang itu menjadi batu. Dengan ini dapat dilihat pemberian nama Medusa adalah berdasarkan wataknya dan juga sifatnya yang menukarkan orang menjadi batu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan