Selasa, 9 November 2010

Watak Mr. Bruner@Chiron



MR. BRUNER@CHIRON

Dalam movie 'Percy Jackson and The Olympians: The Lightning Thief', Mr. Brunner memegang watak protagonis sebagai guru bahasa Latin kepada watak utama, Percy Jackson. Dia menggunakan kerusi roda. Pada suatu ketika, dia telah menyelamatkan Percy daripada serangan makhluk Yunani berbentuk monster kelawar. Kemudian dia menceritakan kepada Percy sebab dia diserang, iaitu kerana Percy dianggap telah mencuri senjata petir (lightning bolt) yang merupakan senjata kepunyaan dewa Zeus. Setelah itu, dia telah memberikan sebatang pen ajaib kepada Percy. Apabila pen tersebut ditekan, maka ianya akan bertukar menjadi pedang.

Nama sebenar Mr. Brunner ialah Chiron. Dia cuma menyamar sebagai Mr. Brunner untuk melindungi Percy Jackson daripada serangan musuh. Menurut mitos Greek, Chiron adalah separa manusia dan separa kuda. Dalam movie tersebut, dia berperanan sebagai ketua dan melatih para 'demigod' di khemah 'Half-Blood' iaitu bagaimana cara-cara untuk mempertahankan diri apabila diserang musuh.

ANALISIS PENAMAAN WATAK MR.BRUNNER@CHIRON

Jika dianalisis watak Chiron, nama Chiron adalah berdasarkan kepada sifat dan penampilan dirinya iaitu makna Chiron itu sendiri. Dalam mitos Greek, Chiron membawa maksud sentora, iaitu separa manusia dan separa kuda. Dengan penamaan Chiron itu, maka jelas menunjukkan sifat sebenar dan juga daripada ciri khas yang terdapat dalam watak Chiron. Manakala, nama samaran Chiron iaitu Mr. Brunner disesuaikan mengikut kehidupan moden.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan