Selasa, 9 November 2010

Watak Percy Jackson



PERCY JACKSON

Watak ini dipegang oleh Logan Lerman. Percy Jackson ini merupakan watak utama di dalam cerita “Percy Jackson and the Olympians: The Lightning Thief”. Dia merupakan seorang manusia yang digelarkan “Demigod” iaitu seseorang yang berdarah kacukan separuh manusia dan separuh tuhan. Sebelum mengetahui dia adalah seorang “Demigod”, dia menjalani kehidupannya sebagai seorang remaja biasa dan merupakan seorang penuntut sekolah tinggi dalam mitologi Greek. Dalam cerita ini, Percy Jackson ini merupakan anak kepada Poseidon iaitu dewa laut. Dia mewarisi kebolehan ayahnya iaitu menguasai air dan menjadikan keistimewaan tersebut sebagai kekuatannya untuk mengalahkan musuhnya. Selain dapat menguasai air, Percy Jackson juga mempunyai kebolehan untuk membaca huruf-huruf Greek. Namun pada permulaannya dia menganggapnya sebagai satu penyakit kerana pada masa itu dia belum mengetahui asal-usul ayahnya. Selain mewarisi kuasa ayahnya, Percy Jackson juga mempunyai wajah kacak seperti ayahnya.

Setelah identitinya sebagai anak kepada Poseidon terdedah dia mula diburu oleh musuh yang menyangka dia merupakan pencuri pancaran petir kepunyaan Zeus. Kehidupannya mula terdedah kepada bahaya dan untuk menyelamatkannya, dia telah dimasukkan ke dalam kem khas bagi orang-orang yang berdarah kacukan manusia dan tuhan. Disana dia menyertai askar biru dan berkenalan dengan Luke dan Annabeth. Oleh kerana kuasanya sangat kuat, dia merupakan satu ancaman kepada Zeus dan juga Hades yang merupakan adik-beradik kepada ayahnya.


ANALISIS PENAMAAN WATAK PERCY JACKSON

Dari segi penamaan watak, nama Percy Jackson ini berkemungkinan berasal daripada cerita rakyat Greek yang berunsur mitos. Ini kerana cerita ini adalah lebih berunsurkan imiginasi semata-mata. Pada awalnya watak utama dalam cerita rakyat ialah Perseus yang kemudiannya dimodenkan menjadi Percy Jackson kerana dalam cerita 'Percy Jackson and the Olympians: The Lightning Thief' watak utama hidup di dalam abad ke 21. Namun apa yang membezakan di antara kedua-dua cerita ini ialah dalam cerita rakyat, Perseus merupakan anak kepada Zeus dan dalam cerita 'Percy Jackson and the Olympians: The Lightning Thief' Percy merupakan anak kepada Poseidon yang merupakan adik kepada Zeus. Sementara persamaan kedua-dua cerita ini ialah mereka menampakkan keajaiban iaitu adanya kasut bersayap dan watak utama mempunyai kebolehan yang luar biasa yang tidak boleh dilakukan oleh mana-mana manusia biasa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan