Selasa, 9 November 2010

Watak Grover@Satyr


GROVER@SATYR

Grover dikenali sebagai Satyr. Grover merupakan separuh kambing dan separuh manusia. Separuh daripada bahagian anggota badannya iaitu di bahagian atas berbentuk manusia manakala separuh anggota badan di bahagian bawah iaitu kakinya berbentuk kambing. Grover telah menyamar sebagai seorang manusia lelaki yang menggunakan tongkat. Tujuannya menggunakan tongkat bagi menyembunyikan kakinya yang berbentuk kaki kambing. Selain itu Grover telah menyamar sebagai manusia biasa kerana tugasnya sebagai pelindung.

Grover merupakan pelindung kepada Percy dan juga ibu Percy, Sally Jackson. Dia juga merupakan pelindung yang masih berada di peringkat bawahan (junior protectors) dan belum mempunyai tanduk. Grover ialah kawan baik Percy Jackson. Dia juga telah berjaya membunuh Hydra. Grover mempunyai perwatakan yang lawak dan seorang kaki perempuan. Perwatakannya sebagai kaki perempuan menyebabkan dia dipanggil sebagai nymphs oleh perempuan.

Grover telah membawa Percy Jackson ke sebuah tempat dikenali sebagai 'Camp Half Blood' untuk melindungi Percy darpada musuhnya. Dia telah mengikut Percy dalam pengembaraan untuk menyelamatkan ibu Percy yang telah dikurung di Underworld. Dalam pengembaraan tersebut juga, Grover bersama-sama Percy dan Annabeth telah mencari 3 mutiara yang berada di New Jersey, Nashville dan Las Vegas supaya dapat keluar dari Underworld setelah menyelamatkan ibu Percy.

Grover sanggup tinggal di Underworld supaya Percy, Annabeth dan Sally dapat keluar dari Underworld untuk menuju ke Olympus. Setelah Zeus datang untuk mengambil Grover dari Underworld, Grover telah diangkat menjadi ‘senior protector’ yang berada diperingkat kelas pertama (first class) dan juga sudah mempunyai tanduk.

ANALISIS PENAMAAN WATAK GROVER@SATYR

Watak Grover ini dipegang oleh Brandon T. Jackson. Grover juga telah dikenali sebagai Satyr. Satyr berasal dari nama Ancient Greek. Menurut kamus Kleins Comprehensive Etymological Dictionary of the English Language (1971:657), Satyr ialah 'a woodland deity, a part man and part goat'.Dengan kata lain, Satyr ialah seorang yang merupakan separuh kambing dan separuh manusia.

Dalam kisah Percy Jackson and The Lightning Thief, Brandon T. Jackson telah diberikan dua nama iaitu Grover dan Satyr. Penggunaan dua nama telah diberikan kerana nama Grover digunakan sesuai dengan kehidupan moden iaitu Grover telah menyamar sebagai seorang manusia pada abad ke-21. Manakala nama bagi watak Satyr diberikan disebabkan Grover merupakan seorang yang separuh kambing dan separuh manusia. Oleh itu penamaan bagi watak Satyr diberikan berdasarkan sifat atau ciri-ciri luaran (physical) yang merupakan separuh manusia dan separuh kambing.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan