Selasa, 9 November 2010

Watak Poseidon



POSEIDON

Dalam cerita ini Poseidon memegang watak protagonis. Dia merupakan dewa laut dan gempa bumi, iaitu bapa kepada Percy dan adik kepada Zeus. Poseidon berkuasa ke atas laut. Wataknya muncul di awal dan di akhir cerita. Dia meninggalkan anaknya Percy sewaktu berumur 7 bulan lagi. Poseidon hanya memegang watak dan perwatakan di alam ghaib yang sering membisikkan suaranya kepada anaknya ketika dia ditimpa masalah.

ANALISIS PENAMAAN WATAK POSEIDON

Rick Riordan adalah penulis siri cerita ini. Dia merupakan aliran sastra mitologi. Cerita ini merupakan metologi Yunani kuno, sebagai analoginya dalam cara kontemporari. Dia memberikan watak yang sama kepada cerita ini berdasarkan mitos yunani, tapi juga mencampuradukkan watak dunia yang keluar dari mitos iaitu dengan menyelitkan watak-watak semasa.

Jadi cerita ini merupakan adunan dongeng dan mitos Yunani yang disulam dengan cerita moden iaitu kemunculan watak-watak mitos lama seperti dewa-dewi, binatang dan raksasa yang merupakan metologi Yunani dan dengan watak-watak dunia nyata.

Pemberian nama watak berdasarkan Poseidon adalah berdasarkan:

1. Penyebutan sifat khas

Jika dilihat dari segi watak dan perwatakan yang ada pada Poseidon ini jelas menunjukkan bahawa penamaan yang diberikan kepada watak tersebut adalah berdasarkan kepada sifat khas yang ada padanya. Di mana Poseidon ini merupakan dewa laut dan gempa bumi yang mempunyai kuasa ke atas laut. Jadi penamaan Poseidon adalah berdasarkan kepada sifat khas yang ada padanya.

Memandangkan cerita ini merupakan mitos masyarakat Yunani kuno, jadi pemberian nama Poseidon ini adalah berkait dengan kepercayaan atau persepsi sesebuah masyarakat tersebut. Ini dapat dilihat melalui pendapat Aristotle dalam Jaludin Chuchu (2010) yang menyatakan bahawa pemberian nama itu bersifat konvensional antara sesama kelompok masyarakat. Dengan itu hal ini jelas apabila pemberian watak Poseidon ini nyatanya adalah berdasarkan kepada fahaman mitos masyarakat Yunani. Mereka memberikan nama Poseidon itu kepada dewa laut dan gempa bumi menurut kepercayaan masyarakat mereka.

F.R Palmer (1989) pula menyatakan penamaan kata-kata itu adalah ‘nama’ atau ‘label’ bagi benda-benda. Dia turut menyatakan, bagi membincangkan masalah penamaan ini, satu perbezaan perlu dibuat iaitu antara DENOTASI dan RUJUKAN.

F.R Palmer memberikan penerangan lanjut mengenai denotasi dan rujukan, katanya:

Denotasi digunakan untuk menunjukkan golongan orang, benda dan lain-lain, yang biasanya diwakili oleh ungkapan. Rujukan pula menunjukkan orang atau benda sebenar yang dirujuki dalam konteks tertentu. Timbul masalah dalam kita mengekalkan teori penamaan itu, dengan menggunakannya semata-mata untuk perkataan nama sahaja? Jadi jelaslah ini merupakan satu masalah. Misalnya kata nama dengan makhluk yang tidak wujud di dunia nyata (benda-benda khayalan mitos seperti Poseidon), jadi perkataan-perkataan ini tidak mendenotasi benda-benda yang ada di dunia ini. Salah satu jalan keluar untuk menyelesaikan masalah ini ialah dengan membezakan dua jenis dunia, iaitu dunia sebenar dan dunia cerita-cerita mitos. Jadi apabila berbuat demikian, adalah dengan serupa mengakui bahawa perkataan bukanlah semata-mata nama untuk benda-benda, bahkan ia melibatkan beberapa keterangan yang agak canggih untuk membolehkan kita dengan menggunakan jenis analogi tertentu (perbandingan) berkisar daripada memberi nama kepada benda yang wujud di dunia ini, kepada memberi nama kepada benda yang tidak wujud. Justeru ini membuktikan bahawa kata tidaklah terhad kepada nama-nama benda-benda dalam pengalaman kita semata-mata. (p.20)

Asmah Hj Omar (1986) pula mengatakan bahawa bahasa itu mencerminkan kebudayaan penuturnya, yakni cara hidupnya dan jua persekitaran fizikal dan sosial mereka. Dengan demikian bahasa orang yang hidup di zaman kuno Yunani itu adalah kaya dalam perbendaharaan kata dalam bidang mitos yang seringkali penamaan sesuatu itu adalah dikaitkan dengan kuasa-kuasa yang ada pada dewa-dewi yang mereka percayai.

2. ‘kuasa’ yang ada pada watak

Bagi masyarakat Yunani kuno, Poseidon adalah salah satu dari tiga dewa tertinggi dalam cerita Yunani kuno iaitu dewa laut yang mana watak Poseidon ini mempunyai kuasa ke atas laut. Jadi penamaan watak Poseidon ini juga ada kaitan dengan kuasa yang ada padanya.

3. Analogi mitos

Kalau dikaji dari sudut cerita ini sendiri, penamaan watak adalah juga merupakan analogi (dikiasakan) kepada cerita Yunani kuno. Ini kerana adanya pencampuran watak mitos Yunani kuno dengan watak-watak kontemporari. Watak mitos itu seperti kemunculan watak-watak dewa-dewi, binatang dan raksasa. Sementara watak semasa pula seperti watak-watak sampingan yang lain yang wujud di dunia nyata ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan